maandag 4 juli 2011

Geluk zoeken en Goud vinden in Frankrijk

Als liefhebbers van warm vers gebakken stokbrood en chocolade broodjes is het natuurlijk weer fijn om in Frankrijk te zijn.

Alweer voor de derde keer dit jaar gaan we een bezoek brengen richting het mooie Frankrijk.
De voorgaande keren stond meer in het teken van de karper,deze keer echter word het een gecombineerde vakantie met mijn vriendin Mieke en een eventuele karper is mooi meegenomen.
S”morgens een uurtje of 4 en s”avonds tot donker vissen,overdag lekker ontspannen rondtoeren!
Eigenlijk had ik de trip willen annuleren in verband met opspelende rugproblemen…de aankomst datum werd dan ook 5 dagen later.Bij aankomst en na het uitpakken van de auto kon deze zonsondergang nog net worden vastgelegd.

De volgende dag werden s”morgens om 06.00 uur de hengels in gereedheid gebracht en aas en voer werden uitgevaren .

Opvallend was de inactiviteit van karper..nergens een teken van aanwezigheid ,in voorgaande jaren liet de karper zich regelmatig zien door middel van lome plonzen en bruisplakkaten.
Maar ja als er niet geaasd word dan houd het gewoon op… toch..
Allerlei oorzaken zijn te bedenken zoals het wisselvallige weer vooraf en tijdens ons bezoek
De temperatuurschommelingen waren erg groot..dagen van 22 graden en enkele dagen later klapte het naar de 42 graden, maar ook hevige regenbuien met onweer.

Uiteindelijk liet de eerste spiegelkarper zich zien.

Dagen lang gaf de ansichtkaart verder geen enkel teken van leven…

De hengels bleven op de kant en een libelle liet zich prachtig fotograferen!

Met de roeiboot ging ik eens op onderzoek uit in een redelijk onbereikbaar gedeelte van het water.
Het was een ondiep gedeelte waar een 60 cm water stond.
De Roeiboot liet zich meedrijven door de wind met de spanen binnenboord.
Tot mijn verrassing werd ik hier wel getrakteerd op schrikkolken en wegstuivende karpers…
De boot werd met een roeispaan vastgelegd,en sprong zelf uit de boot.
Enig modderig bodemonderzoek liet me snel zien dat o.a.muggenlarven volop aanwezig waren..
Na een bezoek aan een verder gelegen hengelsportwinkel was ik een doos met wormen rijker.
Een afstandhengel werd geofferd en voorzien van 6 drijvertjes en wat kneedbaar lood plus een haak waar een flinke tros wormen opgezet kon worden.
Met de boot werd enige uren later de bewuste plek opnieuw opgezocht.

Op een meter of 10 afstand was er wederom activiteit zichtbaar…
Door 2 emmers (gevuld met grind) langzaam te laten zakken bleef de boot stabiel liggen.
De karper ging onverstoorbaar verder..Met een overhead worpje werden de wormen gelanceerd net een aantal meters van de karper vandaan.Met een kloppend hart bekeek ik deze bizarre situatie..en na een kwartier verdween de rits wakertjes.Toen ook bijna de bocht uit de lijn voor de top werd gezwommen werd de haak gezet.

Een zich met veel kracht verwerende karper liet mij weer eens ziens dat de mooiste dril toch op een
In dit geval aangepaste “penhengel” tot uiting komt.Ook deze vriend natuurlijk of de foto!
Natuurlijk was het eens zo rustige plekje voor een tijdje verstoord…tijd dus om te gaan slapen.

De volgende dag bleven de overige 3 afstandstokken wederom op de kant.Met mijn doosje wormen werd opnieuw “De Hotspot” opgezocht.Wederom ontdekte ik een plek..zelfs met een aantal wroetende karpers.. Het ritueel van gisteren werd herhaald door opnieuw op de wijze als gisteren een karper te haken.Dit voelde echt aan als een betere vis bedacht ik mij na de aanslag..
Toen werd door mij een fout gemaakt..tijdens het gieren van de slip trok ik met de andere hand de beide emmers met grind binnenboord…Dit was geen slimme Aktie!
De boot word naar de karper getrokken in plaats van de karper naar de boot.
Met kunst en vliegwerk wist ik beide emmers weer te laten zakken,en de karper werd veilig geland.

Wauw..Dit is echt kicken! Volgende keer toch ook maar eens een fatsoenlijke penhengel meenemen.!

Groet Hans

1. Prachtig Hans,

Een schitterende omgeving, en indrukwekkende vissen.
    Leuk dat de oude technieken ook nu nog bestaansrecht hebben.

Groeten, Jurriën

2. Prachtig ingespeeld op de situatie Hans!

3. Een leuke combi-vakantie zo,Hans!
    En,"vergeet" dus nooit de penhengel mee te nemen ;-))

Groet,
    Dale

4. Hans,

vriend het is weer genieten van je verslag,ik zie het al voor me ,met je hengel en emmers.
    Ik zend je nog wel een mailtje
    groet De Belg Peter

5. Dag Hans ik had het verhaal al gehoord van jou via de telefoon wat in grote lijnen hier is neergezet mooi verwoordt de foto,s zijn top ga zo door met fotograferen Hans.
    Echter nu wat anders het volgende ik pak een boek uit de boekenkast genaamd Redmire Pool en sla het boek Redmire Pool open en kijk op / naar Blz 24/25/26 en zie daar Dick Walker liggen in zijn boot zoekend naar de hotspot.....1953/1954......de cirkel is rond.!!!
    klasse gedaan ouwe rakker en ouwe karpervisser.
    Groet Hennie Hoefakker.

6. Hennie,
    Ik noem hem geen ouwe karpervisser maar een GOUWE karpervisser! Van Hans kan en blijf ik veel leren. Toppie Hans ik hoop nog veel van je te lezen en met je te vissen!!!!