donderdag 1 maart 2012

Pen montage verbetering

Er zijn legio manieren om een pennetje te monteren,de één doet het zus de ander doet het zo...
Niets is goed of fout zolang je er maar vertrouwen in hebt.


Wat ik zelf graag zie is een stukje flexibiliteit bij de montage.
Daarom gebruik ik al jaren het systeem met de warteltjes, de pen staat hiermee altijd kaarsrecht.
Een "nadeel" bij het gebruik van dit systeem ( vooral bij het gebruik van zeer lichte pennetjes) is dat de pen al staat op het gewicht van de wartels.

Enig nadenken bracht mij op een nieuw idee.
Een soort elastisch materiaal van een centimeter of 3 word met behulp van een sleevetang aan beide kanten voorzien van een sleeve.


Een aantal voordelen:

Het gewicht van de sleeves is nihil, 
Een betere uitloding
Registratie van een aanbeet is veel groter.
Pen verwisselen voor een zwaardere is een peuleschil.


De foto hierboven laat zien hoe mijn montage (met de warteltjes) eerst was..
Voor alle duidelijkheid inplaats van de wartels komt nu het stukje met de sleeves!

Door plaatsing in siliconeslang ontstaat er een stevige doch goed schuifbare verbinding die door de gladde sleeve de lijn absoluut niet beschadigd.
De sleeves passen ook door een pen met oog.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!

Groet Hans

5 opmerkingen:

  1. Kan ik al een bestelling plaatsen bij jou Hans mooi verhaal en foto.s
    Groet Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die wartelmontage zal idd wel wat gewicht met zich mee gebracht hebben Hans. Slimme oplossing! Momenteel gebruik ik een hele kleine speldwartel, waardoor de dobber net rechtop gaat staan. Vervolgens is 1 bb-loodje voldoende om de dobber te doen zinken, maar niet elke dobber en omstandigheid is hetzelfde. Denk dat ik jouw methode maar eens ga proberen. Dank.

    Groet,
    Boudewijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Hans,

    Mooi verhaal inderdaad. Penvissen is iets dat ik eigenlijk nooit doe, maar jij hebt je er wel erg in geprofessionaliseerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hennie ik zal voor jou en andere Hans een paar setjes maken.

    @Boudewijn,mocht je het willen uitproberen dan kan ik wel wat opsturen.

    @Laurens,sinds ik Ben ken heb ik het afstandvissen zeker als een effectief vangsysteem leren kennen.
    Voor de beleving laat ik graag een pennetje zakken.Een combinatie van beide zorgt voor mij voor evenwicht.;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hans,
    wat ben je toch altijd lekker in de weer man!
    Kan er echt van genieten ;-)

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen