vrijdag 7 september 2012

Penvissen op de Beulenpoel deel 12

De altijd goedgemutste Amersfoortse Kingfischer

Ruimschoots op tijd stond Hennie de  Amersfoortse kei  gisteren om 05.45 op de stoep. Na zijn weergaloze serie foto”s over de ijsvogel was hij wel eens toe aan een pensessie,een afspraak om te karperen is dan snel gemaakt.
Het is tegenwoordig linke soep om in verenigingswater een “gastvisser” mee te nemen, er word hier stevig gecontroleerd en het risico van een bon is dus groot. Daarom viel de keus op de beulenpoel, mooi oud bestand aan vissen en de kans op een aanbeet is aanwezig!

De verzamelaar van hengelsportboeken en klassieke hengels had deze keer zijn Sensor glashengel  van Casting Corner mee genomen, waarschijnlijk nog gebouwd door Thomas Lont .Echt weer een nostalgische hengel waaronder uiteraard een Abu 44 hoort te zitten.

Casting Corner Sensor glashengel
Om de boel wat aan te zwengelen had ik de avond daarvoor wat voerplekken aangelegd op interessant lijkende plekken .We begonnen dan ook eerst deze plekken af te vissen, en al snel mocht ik een aanbeet krijgen van een karper die helaas los schoot ..een aantal schubben op de haakpunt waren het bewijs dat het een lijnzwemmer is geweest.

Hennie had eveneens wel aanwezigheid kenmerken van karper op de voerplek doch een aanbeet bleef helaas uit, ik had het wel leuk gevonden om die oude glashengel eens flink krom te zien gaan!

Een aanbeet uit het niets (bij mij) had een goed getimede aanslag  tot gevolg, 2 seconden later was het over..de karper wist een in het water hangende tak te bereiken. lijnbreuk net boven de haak was het gevolg…

Na een 6 uur pennen stond de teller nog steeds op nul en besloten we de handdoek in de ring te gooien en ondertussen hadden we ook wel trek in koffie.  Hennie heeft maandenlang de ijsvogel gadegeslagen en duizenden foto”s gemaakt. Uit de door Hennie meegebrachte ordner vol met geweldige ijsvogel foto”s heb ik uiteraard een aantal foto”s besteld! Unieke platen Hennie TOP.

Om 100% vertrouwen te houden heb ik diezelfde middag de penmolen voorzien van nieuwe lijn en vers voer gemaakt ,tegen de avond ben ik opnieuw gaan voeren en meteen het nodige snoeiwerk uitgevoerd. Tot slot de penmontage/uitloding  tot in de puntjes uitgevoerd.

Vanmorgen om 06.00 was ik weer present voor de herkansing, de voerplekken waren weggevreten door de meerkoeten…opnieuw aanvoeren die plekken dus. Om de meerkoeten een loer te draaien voer ik dezelfde hoeveelheid aan voer maar wel verspreid over een lengte van 20 meter. Over die afstand ligt er dus overal een klein beetje. Wel maak ik de verschillende plekken verder uit elkaar om bij een eventuele aanbeet een andere niet verstoorde stek over te houden.

In één van mijn laatste berichten schreef ik iets over een “ontdekking” bij het observeren van voerplekken. Meestal zie je na verloop van tijd iets van vertroebeling/bellen/draaikolken/wellingen en de geweldige 2 gootsteen putjes maar sinds kort zie ik ook regelmatig plekken alleen met hele kleine zwarte takjes en blaadjes.Dit kan natuurlijk komen door het gewroet van karpers maar ook door de meerkoeten/eenden. Gisteren gaf ik zo een plek een kans met de pen. Binnen 5 minuten liep de pen weg en een puntgave schubkarper was het resultaat!

Vaak is het een kwestie van heen en weer pendelen tussen de voerplekken, de beste resultaten worden nog steeds geboekt in de vroege uurtjes. Als het een uur of 11 is dan is het vaak over en uit. Op de valreep mocht ik deze spiegel nog net meepikken..Opmerkelijk ..nog geen 3 weken geleden ving ik hem ook al,
zie beulenpoel deel 11.

Groet Hans

1. Dag Hans ja laat het maar weer zien hoe het wel moet.
    Zoals verwacht ben je niet voor niets geweest.
    Top vissen van een mooie poel die terecht de Beulenpoel heet.
    Groet Hennie.

2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

3. Hoi Hans, bedoel je met die zwarte takjes dat die op de bodem liggen of opstijgen als er vis aast?

4. Hoi Boudewijn,dat klopt!
    karper kan soms zo dicht onder kant komen zonder enige beroering.
    Die zwarte "afgestorven rommel" stijgt naar de oppervlakte en geeft dan toch aan dat er vis zit of net is geweest.

5. Komt me bekend voor! Heb enkele interessante observaties beschreven in een artikel in de volgende KARPER magazine. Misschien herken je daar ook wel wat in? Weer mooie vissen op de kant Hans! Hoop komend jaar fit genoeg te zijn om ook meer te pennen, want dat bleek toch nog te vermoeiend voor me.

6. Boudewijn ik ben heel benieuwd,
    want dit soort kleine details kunnen vaak net het verschil maken.
    Ja actief Penvissen is zo ie zo al topsport!

7. practige vissen inderdaad Hans, en een mooi verhaal weer. En zo'n spiegel dubbelen binnen een maand is geen straf!

8. Mooie vissen Hans!
    Vooral die klassieke foto van een klassieke hengel. Met wat voor testcurve pen jij over het algemeen? Of pas je dat per stek en situatie aan?

Groetjes, Andres

9. Hallo Andres,dank je wel.

Dat is een goeie vraag!

Afhankelijk waar ik ga vissen maak ik meestal een keus uit één van mijn 4 verschillende 1 tot- 2lb penhengels.
    Mijn ervaring is dat hoe "zwaarder" de hengel..hoe meer je een karper "opjut"en te maken krijgt met losschieters.
    Tegenwoordig ga ik dan ook een stapje terug in testcurve.