zaterdag 12 januari 2013

Penvissen met de Grote Berenjager


Het vriest en het is berekoud, maar we kunnen het niet laten..we gaan vandaag penvissen.

Vorige week was de temperatuur een stuk aangenamer en ben ik met Richard ook wezen penvissen. Richard had een plek ontdekt waar wel 3 meter water stond bij een sluis, onze verwachtingen waren groot  maar hebben na 4 uur penvissen helaas geen enkele aanbeet kunnen forceren.


De sluis was in onze ogen echt een typische winterstek omdat de omliggende polder aanzienlijk ondieper was. Aan de andere kant ben ik vorige week ook tot de conclusie gekomen dat diep water alleen geen garantie hoeft te zijn voor karper aanwezigheid.

De afgelopen dagen was Richard weer op een andere plek gestuit, daar draaide zelfs een karper aan de oppervlakte!Genoeg reden om wat spaarzaam te voeren en mij te Whats Appen ” mooie stek gevonden!!Eerdaags eens proberen? ” ben benieuwd wat je gevonden hebt apte ik terug.Een jaar of 20/25 geleden heb ik Richard en zijn vrienden de fijne kneepjes van het penvissen bijgebracht..dit zijn ze tot de dag van vandaag nooit vergeten en heb nog steeds contact met ze en nu leren ze mij weer het een en ander! Ondertussen zijn het bomen van kerels geworden die hun passie nooit verloren zijn. Richard werd een echte buffeljager die serieus werk maakte om zijn doel te bereiken. Jarenlang zette hij zijn strategische plannen in om uiteindelijk doel te treffen. In Nederland  ving hij zijn ultieme droom..een monster van een schubkarper van 27 kilo!!
 
Als je zoveel tijd, energie en geduld kan opbrengen, dan heb je zo een bak wel verdiend!
De “verlossing”was daar,en Richard wilde nu weer terug naar zijn roots, het penvissen.
Vandaag om 12 uur stuurde ik een bericht ”zit je er al?”… Richard antwoord:over 5 minuten ben ik er.20 minuten later ging mijn telefoon, Hans ik heb een dikke schub op de pen…ik ben in de buurt en kom eraan! Hou hem nog even vast!! Bij aankomst natuurlijk eerst de felicitaties naar Richard een sigaret gerookt en het verhaal gehoord. Werkelijk een echte gave winter schub en dat in deze kou….heel bijzonder!


Tot we het niet meer uithielden van de kou hebben we stug doorgevist, na 4 uur gooiden we de bevroren handdoek in de ring en gingen zeer tevreden naar de koffie, zolang er nog open water is gaan we door met penvissen.

 Groeten Hans.

 

6 opmerkingen:

  1. Hoi Hans, een tweede berichtje vandaag aan jou van mij. Mooi verhaal over deze "leerling" van jou. Dat geeft mij, als nieuwbakken leerling van jou, moed om door te gaan. Het lijken wel onderzeeërs die Richard gevangen heeft. Supermooi zijn ze en wat zullen jullie trots zijn op deze mooie vangsten. Ben zelf vandaag toch even weggeweest. Heb er ook eentje mogen verschalken op water van ongeveer 50 cm diepte bij een duiker. Het jaar begint dus voor meerdere penvissers prima.
    Met vriendelijke groeten,
    William

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een diepe buiging en respect naar jullie toe mannen.
    Met genoegen het verhaal gelezen en de platen zitten te bekijken en met recht jullie kunnen tevreden zijn.
    Groet Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hans,

    jullie hebben lekker samen genoten die eerste stek ziet er inderdaad erg winterig uit, misschien dat de vis er pas nu het echt wat kouder wordt weer heentrekt?

    Groet Andries

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De meester en de leerling mooi verhaal. En ze zeggen dat je met een pennetje geen grote karpers kan vangen ziehier. Wat een buffel gefeliciteerd mannen. Ben benieuwd over er meer uitkomen ik denk het wel.

    Groet, Björn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie en leuke verhalen weer. Ik vind het zeer vervelend dat het water nu bevroren is op mijn stekken. Ik kan er gewoon niet bij, best wel frustrerend. Maar ach, ik heb mezelf sinds gisteren de trotse eigenaar mogen noemen van een heuse " Alan Brown, Jack Hilton 11 ft 1,5 pond glas hengel uit ik meen 1976. De catalogus sprak van een van de "Mythische hengels van Hilton. " Wat helemaal mooi is dat deze stok punt gaaf is, alsof hij zo uit Hilton zijn hand is gerold. Wat schandalig is dat er maar 6 tientjes voor heb betaald. Zoekt en gij zult vinden.

    Ik kijk alweer uit naar je volgende avonturen.

    Met vriendelijke groet.

    Willem.

    Owja ik ga zelf ook beginnen met een Blog over de wondere wereld der pennvissen en al wat er bij komt. Zo ben ik nu bezig met een henegelbouw tafel aan het maken. Foto,s en verhalen zullen spoedig volgen dan. Tot dan!

    BeantwoordenVerwijderen