donderdag 5 april 2012

Boerenkarpers belagen in West-Friesland met Dale

Een aantal weken geleden toen het van dat lekker warme weer was (17 graden)besloten Dale en ik aan de mobiel dat we maar weer eens een dagje moesten gaan pennen.
Vandaag was het dan zover,ondertussen is het wel een behoorlijk beetje frisser geworden..
Een temperatuurval van maar liefst 11 graden…

Om 04.25 uur werd de TomTom ingeschakeld, 127 Kilometer om bij het Wereld erfgoed  te komen.
Al snel was de A2 bereikt en met een toegestane snelheid van 130 KM werd het gas ingedrukt.

Na een 10 KM hield dit feest snel op en werd 100 de limiet tot voorbij Amsterdam.
Met verbazing zie ik aan de andere kant van de weg een lint van honderden forensen uit de noordelijke slaapsteden om 05.00 uur richting Amsterdam gaan om hun werkzaamheden te verrichten…

Afijn, ver voor de afgesproken tijd arriveer ik in het aardedonker bij Dale.
Na een hartelijke ontvangst met koffie werden de spullen ingeladen en vertrokken we richting de stekken.
Om bij de nieuwe stek van Dale te komen moest er wel een klein half uur gereden worden.

Onderweg hebben we ook nog een paar voerplekken gemaakt op een kanaal met mooie onderbrekingen o.a. rietkragen/een brug/damwanden/een zwaaikom/met de nodige diepte verschillen.

Nu staan we op de parkeerplaats van een enorme boerderij.
Kilometers kon ik in de rondte kijken..heel in de verte werd de horizon onderbroken door bomen.

De ijskoud aanvoelende wind had vrij spel in deze naar karper ruikende poldervaart.
Op zoek naar de betere stekken besloten we de vaart tot het einde te belopen, een T splitsing.
Aan beide kanten werd de vaart ingesloten door een steile kant van wel een meter of drie.
Als een soort bergbeklimmer plakte mijn rug tegen de wand om losstaand riet te bevissen.

Aan de andere kant van de vaart was een boer het land aan het bemesten, vroeger gebeurde dat met een giertank die telkens weer moest worden gevuld.
Nu word gebruik gemaakt van een hele lange brandweerslang die vanuit de gierput van de boerderij in verbinding staat met de tractor.
Eigenlijk een infuus van stront
De vraag die mij bezighield word er geperst of gezogen…
Uren hebben we in een werkelijk snijdende kou geprobeerd een aanbeet te verzilveren.
Helaas het mocht niet zo zijn..wel heeft Dale een kans gehad..
Steenkoud en verkleumd besloten we een wat mildere stek op te gaan zoeken.
Met de kachel op Hi werd de rit in de fraaie polder vervolgd,wat is het toch een mooi gebied dat West-Friesland!

Wat een water..wat een rust..wat een mogelijkheden.
De natuur loopt wel een paar weken achter, het al beginnende frisse groen in de Betuwe duid op temperatuur verschillen ten opzichte van hier.
Op de voor Dale vertrouwde stek werden eerst wat voerplekjes gemaakt ,daarna genoten we van een vers gezet bakkie koffie.

We keuvelden over van alles en nog wat, en vervolgens gingen de pennen weer te water.
Ook hier was het op een brasem en een karper aanbeet na gedaan met de activiteit.
De zeven uur intensief penvissen van vandaag vlogen weer voorbij.
Resumerend: een zeer geslaagde koude dag die zeker voor herhaling vatbaar is als de watertemperatuur weer wat hoger is.

Het verslag van deze dag door Dale staat hier

Dale Thanks!

1. Echt een doorbijter ben je Hans! Wanneer gaan wij weer?

Groetjes,

Gerrit

2. Hallo Hans,

De opmerking over de natuur die achterloopt herken ik. Ik heb veel familie rondom Hilversum wonen en daar loopt over het algemeen de natuur twee weken voor op de natuur in het (nu nog) koudere Drenthe.

Prachtige foto’s van prachtige natuur overigens!

Groet,

Koen.

3. @ Hoi Gerrit,
    Wij gaan zeker weer op pad,zodra de watertemperatuur weer wat hoger is.spreek je later!

@ Dag Koen,

De wieringermeer is echt een ongerept gebied.
    Nog een maandje..dan staan we er qua vangsten veel beter voor!

Groet Hans

4. leuke foto´s Hans , het weer is niet meer wat het geweest is ,jammer zeg anders hadden jullie er zeker beter voor gestaan .
    volgende week gaat het weer omhoog .

gr Frank

5. Hans,
    leuk verslag! Over je vraag of er gezogen of gepompt wordt; Mijn opperman woont in die streken op een boerderij. Ik vertelde een beetje over onze visdag en uiteraard dat bemestingsverhaal. Hij heeft eens meegemaakt dat onder het bemesten(op de manier die wij gezien hebben) een koppeling van de slangen losliet. De slang ging er als een opholgeslagen karper vandoor. De stront vloog wel 30 meter door de lucht. De druk die er op stond kon hij mij niet vertellen maar het aantal BAR was aanzienlijk en ik denk dat we kunnen aannemen dat er geperst wordt...

Groet,
    Dale

6. Dag Hans,

Een volgende keer zal de vangst een stuk beter zijn. Daar ben ik van overtuigd.

vrgr Klaasjan

7. Dag Hans ik probeer het nogmaals een woordje te richten aan jou.
    Ze komen wel daar ben ik niet bang voor nu nog de temperatuur omhoog en dan scoren.